Dryck (Dubbelrecension) – Oveja Negra / Pommard (Vin)

För ett par veckor sedan hade jag turen att få delta på en vinprovning. Vi var ett gäng som skulle analysera och testa röda viner framställda ur den välkända vindruvan Pinot Noir. Pinot Noir är en blå druva som hänger och dinglar i klasar runt om i världen, men framförallt förknippas Pinot Noir-druvan med den franska regionen Bourgogne där man säger sig producera världens bästa vin, Romanée-Conti, på just Pinot Noir. Dock ska det vara ytterst knepigt att hantera Pinot Noir för att framställa ett riktigt klockrent rött vin av bästa kvalitet. Lustig sidofakta: den lågmälda Oscarsvinnande filmen Sideways (regi; Alexander Payne) ökade försäljningen av Pinot Noir-viner efter sin premiär på biograferna runt om i världen. Detta pga. att karaktären Miles (spelad av den tragikomiska skådisen Paul Giamatti) överöser lovord till Pinot Noir-viner då och då under filmens gång. Däremot trackar han ned på Merlot-vin och tvärtemot Pinot Noir’s framgång sjönk försäljningen av Merlot-viner.

Under själva vinprovningen stod framför oss sju vinglas fyllda till hälften med rött Pinot Noir-vin. Vinerna hade inte namngivits utan det var upp till oss i grupp lista ut vad alla sju viner hette. Självklart hade jag inte en blekfet aning om vad vinerna som jag smuttade på hade för etikettsnamn men lyckligtvis var resten av gruppen experter inom området. Trots att jag inte visste vilket namn det jag drack hade kunde jag däremot skilja på vad som smakade gott och mindre gott. De personliga favoriterna blev vin nummer 1 och vin nummer 7. Vad de heter och varför jag tycker att man ska knalla ned på närmaste systembolag och köpa en flaska ska jag nu ta och berätta för er.

Oveja Negra (2008)

Betyg:
7,2/10

...som att sticka näsan rätt ned i ett jordgubbsland...

Land: Chile
Alkoholhalt: 14 %



Oveja Negra
har en ljusröd färg, liksom många andra Pinot Noir–viner. Jag följer anvisningarna till hur en proper vinprovning går till; tar vinglaset som står längst till vänster om de sju vinglasen, sätter vinet i rörelse genom att skaka försiktigt på glaset som fortfarande står med botten mot bordets yta, lyfter glaset och luktar på vinet genom näsan. Som att sticka näsan rätt ned i ett jordgubbsland kan vinets lukt definieras som minst sagt bärig med tydliga toner av jordgubbar. Inte illa tänker jag och hoppas på att smaken fortsätter på samma spår som lukten. Vinglaset nuddar mina läppar och jag låter det jordgubbsdoftande vinet fylla min mun. Det är ingen tvekan om saken, Oveja Negra är en alko-sprängd jordgubbe med fyllig smak som vägrar att lämna smaklökarna även efter att vinet lämnat munnen och sorligt nog spottats ut i en närliggande kaffekopp. Det är absolut inte så att jag självmant väljer att spotta ut vinet utan jag följer endast vinprovningsreglerna, jag hade inte haft något emot att låta detta jordgubbssmakande vin rinna ned i strupen.

Det här trevliga vinet härstammar från Maule, Chile, och passar enligt Systembolaget särskilt bra till fågel- och även fläskkött. Med ett schyst pris på 79kr flaskan (750ml) är Oveja Negra mycket prisvärt och finns sedan den 1 februari i Systembolagets tillfälliga sortiment denna vår.

Pommard (2007)

Betyg: 8,8/10

...överdjävulskt underbart...

Land: Frankrike
Alkoholhalt: 13 %



När jag slutligen nådde det sjunde och sista vinet var det inget av de tidigare sex som imponerat på mig så pass mycket som nummer sju skulle komma att göra. I samma stund som jag doppar näsan i vinet dyker det upp bilder från varma sommardagar i mitt huvud. Om jag blundar kan jag plötsligt befinna mig i ett svenskt sommarparadis, där grönt gräs ligger utspritt som en mjuk matta under bara fötter och ljumma vindar från närliggande sjöar smeker ens kind likt en vacker kvinnas ömma hand samtidigt som den varma solens sista strålar studsar mot en norrländsk spegelblank sjö. Jag är fan Ernst Kirchsteiger! I alla fall i närheten av detta hääärliga vin, för när jag sedan låter det mjuka och bäriga vinet fylla min mun fortsätter sommarbilderna dansa runt i mitt huvud. Yesbox, här har vi ett vin som heter duga, jojo!!

Pommard,
som är från just området Pommard i Frankrike, har en bärig smak av bland annat hallon och körsbär. Den finns att hitta på Systembolaget under artikelnummer 2240-01 men tyvärr är priset i det saftigaste lagret, 249kr (750ml). Fast om det är till någon tröst är vinet trots allt överdjävulskt underbart.

 / Emil A


Kommentarer
Postat av: Jens

Luktar du alltså på vinet genom näsan? Hur fan då?



så du har tagit över mina systembolagsrecensioner

:-)

2010-02-23 @ 22:32:10
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: WTF-Emil

ja, folket behöver tips o trix

2010-02-24 @ 00:21:03
URL: http://whytheface.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0