Musik (Låt-recension): Rise Against - "Hero of War"

Betyg: 0.2



"...kanske den sämsta låten jag någonsin hört"



Jag hatar, hatar, hatar den här låten. Hatar den. När jag hör den på radio känner jag en gnagande ilska. En ilska främst mot Sveriges radio som har besmutsat sig själv med att spela detta dåliga skämt hela fyra gånger (så vitt jag vet). Självklart var jag tvungen att ta reda på vem som ligger bakom denna pung-spark av en låt. På Wikipedia läser jag att Rise Against är ett amerikanskt "punkband" som stödjer djurrättsorganisationer, är veganer och skriver "protestmusik". Eller som Eric Cartman skulle säga: "goddamn hippies!". För är det något som Rise Against vill förmedla över allt annat så är det att dem är radikala. Hardcore. Vem vet dem kanske t.om. röstar liberalt. Deras försök på akustisk protestlåt à la Bob Dylans "Masters of War" (jag mår illa av att ens nämna detta mästerverk i samma text) är kanske den sämsta låten jag någonsin hört. Texten i "Hero of War"är svindlande, förstummande, episkt - dålig. Se själva, här kommer hela skiten:

He said, “Son,
Have you see the world?
Well, what would you say
If I said that you could?
Just carry this gun and you’ll even get paid.”
I said, “That sounds pretty good.”

Black leather boots
Spit-shined so bright
They cut off my hair but it looked alright
We marched and we sang
We all became friends
As we learned how to fight

A hero of war
Yeah that’s what I’ll be
And when I come home
They’ll be damn proud of me
I’ll carry this flag
To the grave if I must
Because it’s  flag that I love
And a flag that I trust

I kicked in the door
I yelled my commands
The children, they cried
But I got my man
We took him away
A bag over his face
From his family and his friends

They took off his clothes
They pissed in his hands
I told them to stop
But then I joined in
We beat him with guns
And batons not just once
But again and again

A hero of war
Yeah that’s what I’ll be
And when I come home
They’ll be damn proud of me
I’ll carry this flag
To the grave if I must
Because it’s  flag that I love
And a flag that I trust

She walked through bullets and haze
I asked her to stop
I begged her to stay
But she pressed on
So I lifted my gun
And I fired away

The shells jumped through the smoke
And into the sand
That the blood now had soaked
She collapsed with a flag in her hand
A flag white as snow

A hero of war
Is that what the see
Just medals and scars
So damn proud of me
And I brought home that flag
Now it gathers dust
But it’s a flag that I love
It’s the only flag I trust




En ganska slående parodi av protestmusik. Usel melodi, fruktansvärd sångröst (sjunga högt är inte samma sak som att sjunga bra) och ett totalt vakum av såväl känsla som politiskt budskap. Det kan inte bli mycket sämre. Rise Against får Black Eyed Peas texter att kännas djupa och tankvärda. Det blir ändå inte ett bottenbetyg för "Hero of War". Av den enda anldeningen att när man hämtat sig från pungsparken så kan man iaf få sig ett kort skratt åt texten. För sätter man inte kaffet i halsen i slutet på andra versen ("But then i joined in") så har man ingen humor, precis som Rise Against.

 

 


Kommentarer
Postat av: WTF-Emil

wtf's lägsta betyg =D

2010-02-03 @ 12:31:10
URL: http://whytheface.blogg.se/
Postat av: Jens

Kanske den sämsta låt du har hört...jag tycker mig skymta en viss överdrift här.



Den här låten kan omöjligt vara sämre än till exempel rapp-pojken Lilleman med sin "hit" pappa kom hem eller vem som helst som skapas i tv-program.

2010-02-03 @ 16:26:19
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: Johan W (WhyTheFace)

Jo. Jag ser det som att all musik har ett mål som artisterna är ute efter när de skapar sina låtar. Artister som t.ex. Black Eyed Peas, Basshunter och Britney Spears har enkla mål: göra lättsam popmusik som drar in pengar och man kan dansa till. Det dem vill skapa lyckas dem ofta med. Hero of War är tänkt att vara politisk, engagerande och djup. Istället är den "cheesy", dum och skrattretande. Ett totalt misslyckande i min mening. En dålig låt är en dåligt låt vilket målet än är men jag tycker inte man kan bedömma en Bob Dylan låt med samma kriterier som en Britney låt. Har dock aldrig hört Lilleman men Hero of War är verkligen skitkass.





2010-02-03 @ 19:26:41
URL: http://whytheface.blogg.se/
Postat av: Jens

lyssna på lilleman så får du dig ett skratt där också

2010-02-04 @ 11:31:17
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: Johan W (WhyTheFace)

Jag vet inte om jag vill...



Om lilleman gjorde en protestlåt om irakkriget så skulle jag mycket möjligt hata den mer än Hero of War. hehe

2010-02-04 @ 12:13:50
Postat av: Magnus

Håller med. Fattar inte hur P3 kan spela detta. Det är ju hundra resor värre än allt Nickleback o Three doors down gjort.



Ligger på samma nivå som Takida. Men de skapar olika typer av illamående tycker jag.

2010-02-22 @ 13:52:43
Postat av: VBM

I'm sorry pal but you've got it all wrong. You'll probably have to live in the States or be involved in some kind of military action to see that this in fact is a great song about the situation for the soldiers. I for once was a U.N. soldier in Afghanistan and I'm currently living in Dallas, Texas and I can absolutely relate to the feelings that the soldier in the lyrics is experiencing. Tim really drives home the point that soldiers are not as glorified as the media or the american public makes them out to be. "Hero of War" is a song which could bring any soldier to tears or anger.



2010-07-15 @ 23:55:07
Postat av: adina

Jag håller absolut inte med. Denna låt är grymt vacker, sångaren sjunger med en känsla och när man analyserar texten blir man gråtfärdig. Jag är inte alls någon som egentligen gillar musiken som rix fm spelar, därför lyssnar jag aldrig på den kanalen. Men denna låt har en väldigt fint budskap och jag tror verkligen på det han berättar. Ni får säga vad ni vill, men jag tycker verkligen inte att denna låt är skrattretande. Han föll för grupptrycket precis som nästan alla gör i krigssituationer. Varför var det annars endast ett fåtal som inte höll med hitler under andra världskriget?

2010-08-01 @ 18:31:15
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: Anonym

det är absolut inte den sämsta låten jag hört men jag förstår inte hur man kan spela den om och om igen.

2010-09-27 @ 16:40:04
Postat av: Stoppin Powah

Något som kanske är ännu mer frustrerande är för Bandit 106.3's lyssnare att höra låten på denna kanal som antagligen spelar den bara för att det är Rise Against, som annars har gjort ganska bra låtar.



VBM: As a non-US citizen I'm not going to question the feelings and stuff you felt in Afghanistan, but how can you relate to WHAT feelings(???) expressed in the lyrics? Consider the horrible things the character is actually doing, is war crimes really what you and the average UN/US soldier were/is doing?



And if you need experience from some military action to appreciate this song, is it really a good song if everyone without traumatic memories from battle think this song sucks?

2010-11-08 @ 18:15:30
Postat av: Lisa

Detta är en av de mest betydelsefulla låtar som finns på jorden just nu, och den har ett RIKTIGT budskap. Tycker inte att Rise Against låtar i övrigt är direkt bra, men den här är helt amazing. Vi som har upplevt något liknande eller har en tillräcklig humanistisk egenskap att kunna sätta sig in i den känslan som låten beskriver, förstår hur bra och tänkvärd den verkligen är.

2011-03-29 @ 16:25:59
Postat av: Kungen "

Lol sug kuk denna låt äger ju !

2011-07-06 @ 22:55:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0