TV serie - Spartacus: Blood and Sand (2010) Första avsnittet

Betyg: 3/10


"... SPARTA!..."



 


 

Jag gillade inte Zack Snyders 300 när jag såg den på bio. Jag tyckte hela manuset var bedrövligt, karaktärerna fullkomligt ensidiga (SPARTA!) och ärligt talat så kändes det mest som en snygg hårdrocks musikvideo. Men det var lite det som var poängen. Filmen var trots allt baserad på en serietidning och jag kan gissa att den säkert var väldigt trogen sin orginalberättelse. För vad den försökte vara så var 300 faktiskt ganska bra. Sen att jag inte gillade den ändå är en annan sak. Nu till Spartacus: Blood and Sand.  Serien handlar om Spartacus, en krigare som blir till slav och separeras från sin älskade Sura för att kämpa för sitt liv som gladiator. På vägen dit hinner han med en hel del brutalt dödande och generösa mängder sex, vilket inte helt oväntat är seriens två ”selling points”. Anledningen att jag var tvungen att ta upp 300 är denna: om du gillade 300 så finns det stor risk att du kommer gilla Spartacus: Blood and Sand.

 

Spartacus: Blood and Sand stjäl nämnligen allt det som gjorde 300 visuellt orginell och kör ner det i halsen på en tills man nästan kräks på det. Den mörkt gyllene bildtonen, datoranimerade kulisser, halvnakna män och framförallt: SLOWMOTION BLOD. Var enda gång någon träffas av ett vapen i S:BS (ja det händer ofta) så får vi en kort slowmotion vy av absurda mängder blod som sprutar åt alla håll. Den här effekten användes ganska bra i 300 och var cool utan att bli tjatig. I S:BS gör den mig tokig redan efter dem första 20 minuterna.  Det jag har störst problem med i S:BS är dock manuset.  Här är ett litet exempel på en scen mellan Spartacus och hans fru Sura.

 

Sp: I woke expecting my wife beside me.

Su: She rose early to pray........(brutal konstpaus).................. that her husband would stay with her.

Sp: I thought we were in agreement.

Su: We were.

Sp: Were?

Su: The gods came to me last night............(konstpaus igen)...................... in my sleep.

Sp: What did they show you?

Su: My husband on his knees........(konstpaus nr 3 Arghh sluta!)................ bowing before a great red serpent, the life draining from his veins.


Herre jävlar. Ska man uppskatta att lyssna på dialog som denna måste man verkligen lämna stora delar av sin hjärna avstängd. Jag kan nästan förlåta det extremt träiga skådespeleriet för ärligt talat har jag svårt att se någon skådespelare som kan leverera repliker som ovanstånde på ett trovärdigt sätt. Klichéerna haglar i varje scen. Alla män pratar i ett mörkt grymtande tonläge och går runt med bar överkropp i snöyran. Kvinnan blir som vanligt överfallen av vildar mitt i hushållssyslorna när mannen är borta och repliken ”det är bara en skråma” leder som vanligt till sex. Det hela känns som en greatest hits film där man har filmat om sina favoritscener från tidigare historiska krigsfilmer (Braveheart, Gladiator, 300 mm.)  och sedan klippt ihop allt till ett tv-serie avsnitt.

 

Uppenbarligen så är det här inte en serien man kollar på för att få en gripande story. Hypen bakom S:BS är uppbyggd av tre saker. Våldsamma stridsscener, vågade sexscener och Sam Raimi. För dem som inte vet vem Sam Raimi är så är han skaparen av den kultförklarade Evil Dead- triologin. Raimi agerar här som producent och är en av skaparna av serien. Personligen märker jag inga Raimi-aktiga kameratrix eller influenser i S:BS så jag antar att han mest har stått för det finansiella och inte varit direkt involverad i projektet.

 

Sexscenerna och nakenheten hanteras ungefär lika smakfullt som en koskit rätt i ansiktet. Det vill säga det används ganska mycket till överdrift och känns ibland väldigt påtvingat. Ett exempel är en scen i någon adelsmans hem när Spartacus är på väg att bli dömd till döden. Det som stör mig i den här scenen är faktiskt inte att alla tjänare går runt nakna och har nån slags orgie eller nått. Nej det som får mig att verkligen skaka på huvudet är dem små bassängerna fyllda med röd vätska i vilka fyra helt nakna kvinnor krälar runt i. Va?! Är dem prydnad, levande statyer eller bara skitfulla? Hela scenen är bara helt absurd. Det enda som kan rädda den här tv serien från att vara ett totalt fiasko är actionscenerna. Personligen fann jag dem oengagerande och löjliga men om man verkligen gillar 300 så finns det många testosteron pumpande svärdsslagsmål att gotta sig i. Själv så tittar jag hellre på Gladiator för hundraelfte gången än att jag plågar mig igenom ännu ett avsnitt av denna skräpserie.

 

Gillar du Spartacus: Blood and Sand bör du även se:

nästa avsnitt?

 

/Johan Wester


Kommentarer
Postat av: WTF-Emil

tror att jag "passar" på denna i så fall...

2010-01-04 @ 23:06:00
URL: http://whytheface.blogg.se/
Postat av: WTF-Johan

Det gör du rätt i. Undrar om det finns en porrparodi av 300? Annars är den här serien ganska nära. Och va fan är "Starz" för kabelkanal?



2010-01-05 @ 09:28:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0