Film (Special) - Oscarsgalan 2010

Om endast några få timmar är det dags för den klassiska Oscarsgalan som vi alla känner till (eller hur?). Hur som helst har jag tagit mig tiden att plöja igenom de flesta av årets nominerade filmer inom de viktigaste kategorierna…

…Och de viktigaste kategorierna är följande: ”bästa film”, ”bästa regi”, ”bästa kvinnliga huvudroll”, ”bästa manliga huvudroll”, ”bästa kvinnliga biroll”, ”bästa manliga biroll”, ”bästa animerade film”, ”bästa originalmanus”, ”bästa adapterade manus”, ”bästa foto”. ”Bästa utländska film” har jag däremot inte hunnit kolla igenom.

Eftersom jag har en otroligt bra koll på filmerna som är nominerade tänkte jag därför ge er läsare en inblick i hur Oscarsgalan 2010 kommer att avslutas i mina tankar. Jag slänger in några kommentarer över vad jag tycker om filmerna och tillsammans med en lista över vilka filmer som (jag tycker) bör få en naken guldgubbe med svärd. Filmerna graderas från 1 och högre. De filmer som ges en 1:a är de filmer som jag tycker ska vinna respektive kategorier.

X) = Har ej sett

 

Bästa Film

 

1)      A Serious Man – Skapad av Coen-bröderna. Nej, jag är inget vidare fan av Coens tidigare verk så denna film var en rejäl överraskning! Med klockrent kameraarbete, klippning och en säregen story är A Simple Man Oscarsgalans bästa film. A Simple Man lunkar fram i lugn takt men håller intresset uppe hos tittaren med hjälp av keffa intriger mellan huvudkaraktären och andra nissar. Om det är kändisfejjor du går igång på som filmtittare är denna film inget bra val då skådislistans största namn är Michael Stuhlbarg, Fred Melamed och Spin City-tönten Richard Kind.

 

2)      The Hurt Locker – Jämsides med Avatar har The Hurt Locker fått flest Oscarsnomineringar i år (9 stycken). Aktuellt tema och superbt skådespeleri i filmen som handlar om en amerikansk armébombgrupp i Irak.

 

3)      District 9 – Nobodyregissören Niell Blomkamps debutfilm om utomjordingar som blivit strandsatta i Johannesburg, Sydafrika. Schyst sci-fi!

 

4)      Precious – Tunga grejer… men inte värre än Requiem for a Dream

 

5)      An Education – Längesedan jag såg Peter Sarsgaard men här är han i alla fall och förför småflickor i ett 1960-tals London.

 

6)      Up In The Air – George Clooney flyger världen runt och är duktig på att säga upp folk från sina jobb. Kanske inte Jason Reitmans bästa, jag föredrar hellre Thank You For Smoking och Juno.

 

7)      Up – Pixars senaste är liksom deras tidigare 2000-tals hits; färgsprakande magiska.

 

8)      Inglorious Basterds – Quentin Tarantino kan man lita på, eller?

 

9)      Avatar – Här har man köstat på ser jag… men ack så själlöst.

 

10)   The Blind Side – Vad i helvet gör den här filmen i Oscarskategorin bästa film eller vad har skiten att göra på galan överhuvudtaget?!?! Förmodligen det sämsta piss som någonsin existerat på Oscars någonsin! PS. Lill-killen i filmen (Jae Head) är dessutom ultra-dryg.

 
Bästa Regi

 1)      Kathryn Bigelow – The Hurt Locker

2)      Quentin Tarantino – Inglorious Basterds

3)      Lee Daniels – Precious

4)      James Cameron – Avatar

5)      Jason Reitman – Up In The Air

 
Bästa Kvinnliga Huvudroll

 1)      Gabourey Sidibe – Precious

2)      Carey Mulligan – An Education

3)      Meryl Streep – Julie & Julia

4)      Sandra Bullock – The Blind Side

x) Helen Mirren – The Last Station

 
Bästa Manliga Huvudroll

 1)      Jeremy Renner – The Hurt Locker

2)      George Clooney – Up In The Air

3)      Morgan Freeman – Invictus

4)      Jeff Bridges – Crazy Heart

x) Colin Firth – A Single Man

 
Bästa Kvinnliga Biroll

 1)      Mo’nique – Precious

2)      Vera Farmiga – Up In The Air

3)      Maggie Gyllenhaal – Crazy Heart

4)      Anna Kendrick – Up In The Air

x) Penélope Cruz – Nine

 
Bästa Manliga Biroll

 1)      Christoph Waltz – Inglorious Basterds

2)      Woody Harrelson – The Messenger

3)      Matt Damon – Invictus

x) Stanley Tucci – The Lovely Bones

x) Christopher Plummer – The Last Station

 
Bästa Original Manus

 1)      A Serious Man

2)      The Messenger

3)      The Hurt Locker

4)      Inglorious Basterds

5)      Up

 
Bästa Adapterade Manus

 1)      Up in The Air

2)      District 9

3)      Precious

4)      In The Loop

5)      An Education

 
Bästa Foto

 1)      Das Weisse Band –Eine Deutsche Kindergeschichte

2)      Avatar

3)      The Hurt Locker

4)      Inglorious Basterds

x) Harry Potter And The Half-Blood Prince

 
Bästa Visuella Effekter

 1)      Avatar

2)      District 9

x) Star Trek

 
Bästa Animerade Film

 1)      Coraline

2)      Fantastic Mr. Fox

3)      Up

4)      The Secret of Kells

5)      The Princess And The Frog


Så ska det se ut!

Tack o Hej,
Emil A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0